Inhoud
Delen
Om de gelden vanuit het NPO (Nationaal Onderwijs Programma) zo effectief mogelijk in te zetten brengen scholen in kaart welke problemen er eventueel zijn ontstaan in en door de  Corona-tijd. Problemen die waarschijnlijk zijn ontstaan bij de jongere leerlingen is dat zij door minder intensieve begeleiding een minder goede basis hebben kunnen leggen in technisch en begrijpend lezen en zo een leesachterstand oplopen. Leerlingen in de hogere groepen zijn minder gestimuleerd en dus minder gemotiveerd om van lezen iets te maken wat je dagelijks doet en weten niet welke boeken bij hen passen. Zij lezen daardoor minder graag.
Daarna formuleren scholen wat de leerlingen nodig zouden hebben om deze problemen op te lossen en op een positieve en stimulerende manier bij te werken.
Kortom, wat zijn de ontwikkelingsdoelen voor de school? Het algemeen effect van de investeringen vanuit de NPO moet zijn dat de leerprestaties in de kernvakken verbeteren. 
 
Hierbij is lezen de basis, lezen is de kapstok voor alle kernvakken. 
Het verhogen van het leesplezier bij kinderen heeft niet alleen een gewenst effect op hun leesniveau, maar werkt op lange termijn door in alle kernvakken.
Beter leesbegrip is van belang bij het maken van verhaaltjessommen, bij het begrijpen van artikelen uit het nieuws, bij het begrijpen en inleven in periodes uit de geschiedenis. 
 
Om het leesplezier en het leesniveau bij leerlingen omhoog te halen, zijn twee punten van groot belang:
  1. Toegang tot een goede boekencollectie, met een rijk en divers aanbod voor alle soorten lezers en de leerkrachten.
  1. Leerkrachten die weten wat er in de schoolbibliotheek staat en de kennis hebben om alle leerlingen van het juiste boek te voorzien
Het eerste punt betekent investeren in voorraad (faciliteiten), punt 2 betekent investeren in kennis. Op de menukaart van het NPO vind je beide punten terug bij punt F:
  1. Het investeren in leermiddelen door middel van toegang tot een op maat gemaakte boekencollectie.
  2. Professionalisering door middel van training en coaching
Zowel voor het investeren in een op maat gemaakte boekencollectie en het professionaliseren van de leerkrachten op het gebied van passend leesonderwijs kun je bij Leesvink terecht. Als je contact opneemt met saar@leesvink.nl of merel@leesvink.nl maken we een op maat gemaakte, vrijblijvende offerte.

Merel de Vink

Merel is oprichter en eigenaar van Leesvink. Leesvink verzorgt complete #schoolbibliotheken, is partner van #kleuteruniversiteit en vertaler Duits-Nederlands... #kinderboeken #kinderboeken advies

Mis geen update meer

Abonneer je op onze nieuwsbrief