Inhoud
Delen

Ik zie haar nog zo binnenkomen, die eerste keer begin juni. Grote zonnebril, kekke sandalen en prachtig golvend haar. Haar zoon stond wat beteuterd naast haar en werd nog net niet over de drempel meegesleurd naar binnen. Het was overduidelijk dat hij niet op eigen initiatief voor mijn praktijkdeur stond…

Eenmaal binnen ontdooide hij gelukkig enigszins. Lang leve de ranja en iets te snaaien. Maar zijn schichtige blik op mijn boekenkasten deden zijn ongemak duidelijk vermoeden. Toen ik hem vroeg waarmee ik hem zou kunnen helpen, keek hij zijn moeder angstvallig aan.

Kwartje

Ze stak meteen van wal. Blijkbaar had ik er een kwartje ingegooid, want er kwam een waterval aan verwijten richting de school uit haar mond. Want Jop kon niet goed lezen en de juf hielp hem onvoldoende.

Ik hoor vaker dat ouders teleurgesteld zijn in de aanpak van school. Herhaalde faalervaringen van hun kind, zich niet gehoord voelen en de stagnerende ontwikkeling, zorgen ervoor dat ouders het niet meer weten en gefrustreerd zijn. Dat begrijp ik, maar aan een verhaal zitten altijd twee kanten…

Wat doe jij?

Dus toen ik de moeder van Jop vervolgens vroeg wat ze zelf had ondernomen om Jop te ondersteunen bij het leesproces, viel ze even stil. Daarna antwoordde ze: “Jop zou zelf in bed moeten lezen, dat moet van school. Maar dat doet hij dus niet.”

“Lees je Jop nog voor?” vroeg ik. “Voorlezen?” riep ze verontwaardigd. “Hij moet nu toch zelf kunnen lezen?!”

Spiegel

“Ja, voorlezen,” zei ik. “Jop moet weer ervaren hoe leuk lezen is. Als jij hem namelijk de meest fantastische boeken voorleest, leert Jop weer genieten van verhalen. Kan hij zich erin verliezen, herkennen, erom lachen, huilen of wegdromen. Dus terug naar de basis: de kracht van leesplezier! Want wist je dat: kinderen lezers worden op schoot van hun ouders?”

Ik keek zijdelings naar Jop en zag de twinkeling in z’n ogen en zijn blik langs alle uitgestalde boeken gaan. En zijn moeder? Die was met stomheid geslagen, maar wist diep van binnen heel goed wat haar te doen stond.

Hoe vaak lees jij jouw kind nog voor?

LeesLiever

In mijn praktijk, maar ook online, begeleid ik kinderen die problemen ervaren met vloeiend lezen, begrijpend lezen en spelling. Vele kinderen heb ik al mogen helpen naar meer leesplezier, ontspanning en vloeiend lezen met mijn ‘LeesLiever’ methode. Deze gaat uit van de kracht van leesplezier. Hier begint het allemaal mee! Zonder leesplezier geen leessucces. Dit kan voor ieder kind, ook voor jouw kind. Meer info: www.hannekecents.nl

Hanneke Cents – Taal – Lees – Spelling Specialist

Merel de Vink

Merel is oprichter en eigenaar van Leesvink. Leesvink verzorgt complete #schoolbibliotheken, is partner van #kleuteruniversiteit en vertaler Duits-Nederlands... #kinderboeken #kinderboeken advies

Mis geen update meer

Abonneer je op onze nieuwsbrief